Svar til leder i Smaalenene 29.05.2019
SV har stemt mot bomprosjekter for 54 milliarder i Stortinget. Frp har stemt for hver eneste krone i bompengeprosjekter som har passert Stortinget. Bompenger har blitt en luksusfelle. SV forstår godt at flere reagerer på økte kostnader, og denne utviklingen må bremses.
Samtidig har bompenger sine fordeler – økt utbygging av kollektivtransport og bedre luftkvalitet i storbyene. SV har stor forståelse for og heier frem ungdommene som krever kutt i klimautslipp fra biltrafikken nå, for at de skal kunne ha en framtid å vokse opp i.
For å stanse bomkrisen vil SV nedskalere nye kostnadskrevende motorveiprosjekter der det er mulig. Vi skal fortsatt bygge vei – 2-3 felts veier med god og trygg veikvalitet fordelt over hele landet. Dette vil spare både miljø og bompenger. Vi støtter bompenger når det er nødvendig for å fjerne kø og forurensning i byene våre. Vi ønsker å øke statens bidrag til kollektivtiltak i byene til 70%. I tillegg ønsker SV å utrede veiprising i stedet for bompenger, som er mer sosialt treffsikkert. LO mener også at dette er et mer rettferdig system.
Vi sier nei til massiv motorveiutbygging, men jobber kontinuerlig for økt kapasitet på jernbane. I april stilte Freddy André Øvstegård, SVs stortingsrepresentant fra Østfold, spørsmål i Stortinget om å åpne Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen/Rakkestad og Sarpsborg. Åpning av strekningen vil være flott for pendlere fra Rakkestad inn til Oslo, for oss i Indre som skal til Kalnes eller de som skal kortere turer lokalt. Det vil gi oss større frihet i kollektivtilbudet. Store aktører i næringslivet som frakter mye gods, påpeker at åpningen av linja vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det er Statsråden som skal svare på SVs spørsmål, og vi venter i spenning. I tillegg må vi jobbe for hyppigere avganger på tog og buss inn til Oslo.
Høstens valgkamp blir en miljøvalgkamp. Vi forstår at det ikke har gått opp for enkelte, men klimagassutslippene øker i Norge, og vi kan selvsagt jobbe for klima og miljø lokalt. Og ja, det vil måtte få noen konsekvenser, som færre større veier. Og nei, det må ikke ta tiår å få et bedre tog- og kollektivtilbud – det må bare prioriteres mer enn motorveiutbygging, og det gjøres ikke av dagens regjering. Ungdommen venter på tiltak og handling. Det bør skje straks.
Åse Kristina Heien
1.kandidat Indre Østfold SV
Sendt til Smaalenenes Avis 29. mai 2019