Fellesnemnda går enstemmig inn for at Rv 22 skal oppgraderes som viktigste tverrforbindelse (Ring 4) mellom E 6 i Sarpsborg og E6 i Lillestrøm. Det skal også opprettes en egen prosjektorganisasjon som skal drive lobby-virksomhet for å få denne veien høyt opp på prioriteringslisten i Nasjonal transportplan (NTP).
Som vanlig er dessverre alt fokus på utbygging av vei; ikke et ord om gang- og sykkelveier! Rv 22 med sine mange svinger, blant annet mellom Båstad i Trøgstad og Fetsund, er utvilsomt svært trafikkfarlig. Høy fart og et økende antall tunge kjøretøy har gjort denne veistrekningen ulykkesbelastet. Et økende antall vogntog, særlig utenlandsregistrerte, velger åpenbart kjøre RV 22 for å spare bompenger på E 18 og E 6.
For gående og syklende er Rv 22 nærmest et mareritt. Det burde for lengst ha blitt innført forbud mot gjennomkjøring for tungtransport mellom Momarken og Fetsund!
En oppgradert RV 22 blir neppe av motorveistandard og skal fortsatt trafikkeres av gående og syklende. Derfor må det være et politisk krav at den «nye» Rv 22 reguleres med gang- og sykkelvei som deretter bygges samtidig med veiutbyggingen!
SV i Indre Østfold, i Viken og på Stortinget vil kjempe for at så skjer. Vår vararepresentant i Fellesnemnda, Svein Syversen, hadde klart et slikt forslag til forrige tirsdags møte. Han hadde ikke mulighet til å fremme forslaget så lenge alle de faste medlemmene møtte opp.
Nåværende RV 22 mellom Fetsund og Lillestrøm bør danne mønsteret for hvordan videreføringen langs østsiden av Øyeren og gjennom Indre Østfold kan skje. De som er lokalkjent i Aurskog-Høland, har også kunnet registrere at store deler av dagens Rv 115 retning Løken og Rv 170 retning Fetsund har fått trygge gang- og sykkelveier. Rv 22 har minst like stor biltrafikk som disse.
Indre Østfold SV håper at også andre politiske partier vil støtte oss ved framtidige behandlinger av veisaker i Indre Østfold kommunestyre.
Jan Arild Jakobsen
Indre Østfold SV
Sendt til Smaalenenes Avis 25. juni 2019